Terapi
seni ialah profesion perkhidmatan kemanusian yang mempergunakan media seni,
imej, proses kreativiti seni dan tindakbalas klien/pesakit untuk menghasilkan
produk sebagai mencerminkan perkembangan individu, kebolehan, personaliti,
minat,kerisauan dan pertelingkahan.
Terapi seni bermaksud bantuan rawatan tanpa ubatan dan
pembedahan dalam menyelesaikan permasalahan berkaitan cabang ilmu Pendidikan
Seni Visual. Seni visual pula sebagai instrumen yang membantu pelajar mengatasi
kekeliruan dan kekalutan emosi dan tekanan bertindan bukan sahaja dalam
menghadapi proses pengajaran dan pembelajaran tetapi kehidupan seharian.
Kepentingan
terapi seni dalam pendidikan khas
Antara
kepentingan terapi seni dalam pendidikan khas terutama bagi kanak-kanak
bermasalah pembelajaran ialah:
- Meningkatkan
keupayaan berinteraksi dengan alam sekitar
- Meluahkan
perasaan
- Menikmati
keseronokan dalam menjalankan aktiviti
- Menguatkan
daya imaginasi
- Menguatkan
motor kasar dan motor halus
- Memperkembangkan
bakat yang sedia ada
- Menghayati nilai seni
Cara
pelaksanaan terapi seni
1. Lukisan
Lukisan
adalah seni yang menggambarkan objek atau pelan dengan garisan di atas
permukaan rata dengan menggunakan media kering atau menggunakan warna paling
sedikit seperti pensil warna dan krayon. Unsur garisan amat ditekankan di mana
ia adalah kerja asas untuk menghasilkan catan, cetakan atau mural. Ia juga adalah
terhasil secara spontan mengikut gerak hati atau perasaan pelukis itu.
2. Catan
Catan
adalah hasil seni bahan antara pigmen warna di atas permukaan
rata. Ia terhasil melalui sapuan warna ke atas permukaan rata dengan
menggunakan berus atau alatan lain. Ia memberi ruang kepada pelukis
meluahkan perasaan, membuat interpretasi pandangan atau merakamkan
gambaran pemikiran atau rekaan tertentu sama ada yang nyata atau abstrak.
Jenis warna yang lazim digunakan ialah cat guac, warna poster, warna air, cat
akrilik, cat minyak, cat tempera dan Fresko (Kapur plaster).
3.
Kolaj
Penghasilan
kolaj adalah dengan cara memotong, mengoyak, menggunting, menampal, menindih
bahan-bahan di atas permukaan rata atau 2D. Bahan-bahan yang digunakan untuk
menghasilkan kolaj adalah dari bahan-bahan terbuang, jenis kekacang, berbagai
jenis kertas dan fabrik.
4.
Montaj
Montaj
ialah satu aktiviti seni menggambar menggunakan potongan gambar dari pelbagai
sumber atau sumber yang sama untuk menimbulkan mesej pengajaran, alam sekitar
dan lain-lain. Aktiviti montaj lazimnya menggunakan teknik memotong, menampal
dan mencantum. Namun, teknik tindihan (kolaj) dan teknik susunan gambar (mozek)
boleh digabungkan dan digunakan dalam aktiviti montaj. Cantuman
gambar-gambar akan menghasilkan satu imej baru.Teknik super impose, image
editing photography digunakan dengan menggunakan komputer dalam menghasilkan
montaj.
Tema bagi aktiviti menghasilkan montaj boleh
dikategorikan kepada tema landskap, alam benda, figura dan corak huruf.
Warna-warna harmoni dan warna-warna kontra digunakan dalam montaj untuk menarik
perhatian pemerhati.
5. Cetakan
Cetakan
adalah kesan daripada gubahan yang dihasilkan oleh pelukis pada permukaan blok
atau plat ke atas permukaan rata, diulang dan dicipta dalam bentuk edisi dengan
menggunakan dakwat. Ia boleh dilaksanakan melalui proses menggambar dan
mencorak yang dilakukan dengan cara memotong permukaan plat dengan dakwat.
Teknik cetakan mono, teknik cetakan timbul, (blok kayu dan lino) boleh
diaplikasikan dalam pengajaran dan pembelajaran murid pendidikan khas.
6.
Gosokan
Mengikut
Kamus Dewan, gosokan bermakna bergeser, bergesel, menggosok dengan (tangan,
barang) menggunakan sesuatu untuk menggosok. Menurut Glosari Seni Lukis pula,
gosokan bermakna pemindahan reka bentuk atau corak dari sesuatu permukaan ke
permukaan lain dengan cara menggosokkan pensel di atas permukaan yang hendak
dipindahkan.
Gosokan adalah proses menggosok dan merekod corak
daripada permukaan yang berjalinan serta memberi ruang kepada murid meneroka
proses mengambar menggambar melalui deria sentuh yang terdapat di
sekeliling mereka. Untuk menghasilkan cetakan, murid boleh menggosok
dakwat, pensel, kapur ke atas sekeping kertas yang diletakkan di atas suatu
permukaan yang berjalinan.
Pelbagai teknik gosokan boleh diteroka iaitu
gosokan satu lapis dan satu arah sahaja, gosokan beberapa lapisan di atas
tempat yang sama secara berulang kali atau berulang kali dari arah dan sudut
yang berlainan, secara pusingan, menggunakan pelbagai warna atau monokrom
iaitu menggunakan warna putih dan hitam sahaja dan gosokan potongan
kertas.
7.
Resis
Menurut Glosari
Seni Lukis, resis didefinisikan sebagai suatu kaedah melukis cat
air dengan menyapu cat ke permukaan yang telah disapukan lilin di bahagian
yang tidak mahu dicat atau diwarnakan. Lilin bertindak sebagai pelindung kepada
warna asal atau menghasilkan garisan di atas permukaan kertas.
Sekiranya kain digunakan, maka canting diperlukan untuk
membuat garisan lilin bagi menghasilkan corak batik. Warna pada resis kain
dapat dikekalkan dengan menggunakan Sodium silikat. Setelah selesai, rendaman
soda ash dalam air panas bertindak untukmembuang lilin yang terdapat pada
permukaan kain tersebut.
Resis ialah teknik menghasilkan lukisan atau reka corak
dengan menggunakan bahan-bahan yang tidak bercampur antara satu sama lain
seperti cat air dan cat minyak, cat air dan lilin. Resis juga boleh dikatakan
sebagai proses penolakan warna. Teknik ini dapat dilihat dengan jelas di dalam
proses penghasilan batik lukis dan batik canting.
8.
Gurisan
Alat
yang tajam diperlukan untuk mengguris keluar sesuatu bahan yang lembut dari
sesuatu permukaan. Seperti permukaan kertas disapu dengan krayon secara
berlapis supaya bahan krayon yang tebal berlekat di atas kertas. Kayu, paku
atau plastik digunakan untuk melakar gambar di atasnya.
9.
Percikan
Glosari
Seni Lukis menyatakan bahawa percikan adalah corak-corak tompok dan titik
pada lukisan cat. Menurut Kamus Dewan Bahasa dan Pustaka pula
percikan ialah titik-titik air atau warna yang berserak-serak ke sana sini
setelah air atau warna itu terhempas ke suatu permukaan. Makna kedua ialah
menghambur ke sana sini, memantul berselerak ke sana sini. Makna ketiga ialah
sesuatu yang memercik, menyebabkan berpercikan, merenjisi.
Percikan diistilahkan sebagai satu hasilan titikan warna
yang berselerakan ke sana sini setelah warna tersebut jatuh ke atas permukaan.
Aktiviti seperti mendetik, merenjis, mengetuk, menyembur dan memercik boleh menghasilkan percikan. Alatan penting yang digunakan untuk menghasilkan
percikan ialah berus dari berbagai jenis, warna-warna basah dan kertas.
Percikan akan menghasilkan satu permukaan seperti batu
granit atau marble yang menarik. Tema yang boleh dijalankan dalam aktiviti
percikan termasuklah landskap, tumbuh-tumbuhan, corak, kad ucapan, setem dan
catan. Percikan boleh dihalang dengan menggunakan sesuatu objek atau kertas
yang boleh diubah kedudukannya untuk mengahasilkan kesan tindanan
apabila warna kedua dipercikkan.
10. Mozek
Menurut
Glosari Seni Lukis, mozek boleh didefinisikan sebagai satu reka bentuk atau
gambar yang dibuat daripada serpihan kaca, kayu, marmar atau pecahan tembikar.
Mozek juga boleh menghasilkan gambar atau corak hiasan dengan menyusun
carikan kecil bahan-bahan seperti kaca, marmar dan seramik (tessera), disusun
di atas dinding, lantai atau permukaan yang tidak rata untuk menghasilkan pantulan/kilauan.
Biasanya ia disusun secara bersebelahan dan tidak bertindih. Mozek dalam bentuk
foto boleh terhasil dari cantuman beberapa gambar lain disusun menjadi
satu tema/tajuk.
11. Stensilan
Menggunakan
rupa bentuk gambar yang dikeluarkan daripada alat stensil dengan sesuatu cara
supaya meninggalkan ruang kosong di atas alat stensil tersebut. Apabila
bahan warna disapu di atas stensil yang diletakkan atas kertas, bahan warna
akan melalui ruang kosong atau lubang di atas stensil dan diserap oleh kertas.
Garis luar pada lubang itu memberi kesan kepada sifat garis luar rupa bentuk
yang dihasilkan.
Terapi seni ini sememangnya memberi banyak faedah kepada
murid-murid bermasalah pembelajaran. Meskipun kita lihat terapi seni memberi
banyak manfaat kepada insan khas, tetapi dalam pelaksanaan aktiviti seni
bukanlah mudah seperti apa yang kita jangkakan. Semasa melakukan aktiviti seni,
kita perlu bersedia membimbing kanak-kanak khas. Hal ini kerana, kita akan
berhadapan dengan banyak masalah sewaktu melakukan aktiviti seni. Antara
masalah yang bakal kita hadapi ialah:
- Masalah
pengamatan murid-murid khas
- Masalah
koordinasi motor kasar dan motor halus
- Masalah
komunikasi
- Masalah
sosialisasi
- Masalah
imaginasi
- Masalah
pemahaman konsep
Kesimpulannya,
banyak aktiviti yang dapat dijalankan untuk terapi seni. Seperti yang telah dinyatakan di atas
terdapat 4 bidang yang boleh diaplikasikan di dalam terapi seni iaitu bidang
menggambar, membuat corak dan rekaan, membentuk dan membuat binaan dan yang
terakhir sekali mengenal kraf tradisional. Melalui aktiviti seperti ini juga
dapat mengurangkan tekanan perasaan murid, memberi peluang murid untuk merasa
seronok semasa sesi pembelajaran, memberi peluang kepada murid untuk
menghasilkan karya sendiri dan juga memberi peluang kepada murid untuk
meningkatkan tahap kreativiti mereka.
Kelebihan terapi seni untuk guru pula ialah, guru dapat
mengesan masalah dalam diri murid. Contohnya jika murid merasa marah, guru
boleh melihat warna yang digunakan oleh murid dalam menghasilkan sesuatu
tugasan yang diberikan. Selain daripada itu, guru dapat mengenali murid dengan
lebih mendalam melalui terapi seni, contohnya warna yang diminati oleh murid,
siapa yang disayangi oleh murid, latar belakang hidup murid dan lain – lain
lagi. Oleh itu, banyak kelebihan yang boleh diperoleh melalui aktiviti terapi
bukan sahaja untuk guru malahan untuk murid juga.
No comments:
Post a Comment