Friday, March 21, 2014

Amali Terapi Seni Mozek


Menurut Waller dan Gilroy (1992), terapi seni didefinisikan sebagai :

        ”a form of therapy in which the making of visual images in the presence of a qualified art therapist contributes toward externalization of thoughts and feelings which may otherwise remain unexpressed. The images may have a diagnostic as well as a therapeutic function in that they provide the patient and the therapist with a visible record of the session and give indicators for further treatment”.

Terapi seni adalah proses pemulihan sikap dan emosi yang boleh sama-sama kita fikirkan. Gabungan antara kaedah psikologi, perlakuan, bakat dan disiplin diri boleh dijadikan ruang untuk terapi seni diolah sebagai mekanisme pemulihan. Terapi seni juga adalah kaedah untuk menggalakkan pesakit meluahkan perasaan pemikiran mereka yang tidak boleh dilahirkan dengan perkataan melalui seni terutama lukisan.

Pada kali ini, kumpulan kami telah memilih untuk menghasilkan seni mozek bagi pengajaran Terapi Seni Visual. Mozek merupakan teknik menyusun dan menampal bahan-bahan berkeping atau berketul di atas permukaan kertas secara sebelah-menyebelah dan tidak bertindih-tindih mengikut corak yang dirancang. Sebagai contoh, murid-murid diarah menyusun kacang hijau, kacang hitam dan kacang merah untuk membentuk corak dan rekaan masing-masing. Aktiviti ini memberi peluang kepada murid memahami pelbagai cara untuk menghasilkan corak dan mengaplikasikannya menjadi suatu rekaan lain.

Berikut merupakan bahan-bahan yang kami gunakan untuk menghasilkan seni mozek :



Gam


Gunting


Kertas warna


Kertas lukisan


Langkah-langkah membuat

Lukiskan lakaran gambar yang diinginkan, contohnya rama-rama atau burung pada kertas lukisan


Kemudian, gunting beberapa helaian kertas warna menjadi kepingan kecil



Setelah siap, lekatkan kepingan kertas warna satu persatu di atas lakaran pada kertas lukisan tadi


Pastikan tampalan pada lakaran tidak bertindih dengan satu sama lain




Gambar Separuh Siap 

Mozek Rama-rama


No comments:

Post a Comment