Bermain merupakan satu
aktiviti yang menyeronokkan dan merupakan suatu cara bagaimana murid-murid khas
mengenal dunia. Murid khas memerlukan belbagai variasi permainan untuk perkembangan
fizikal, mental dan emosi. Melalui aktiviti permainan,murid-murid istemewa
dapat merangsang pertumbuhan otot-otot tubuh, mengembangkan keupayaan kognitif dan
juga emosi mereka.
Menurut Kraus 1990, bermain secara amnya boleh
didefinisikan sebagai sebarang aktiviti yang memberikan kegembiraan dan
kepuasan kepada kanak-kanak tanpa menimbangkan apakah hasil aktiviti itu. Carr
pula dalam teorinya mengatakan bahawa main adalah penting kepada kanak-kanak
untuk meluahkan pendapat masing-masing. Dari aspek psikologi pula, terapi main
memberi peluang kepada kanak-kanak untuk memperolehi perasaan dan mengawal
keadaan yang dapat membantu kanak-kanak untuk berurusan dengan realiti sebenar.
Tujuan terapi main kepada
murid pendidikan khas
Ø Mengurangkan masalah tingkah laku
Ø Meningkatkan komunikasi
Ø Mempu menilai diri sendiri
Ø Meningkatkan keupayaan mempercayai seseorang
Ø Memberi peluang kepada kanak-kanak untuk membuat pilihan sendiri
Ø Membolehkan melahirkan masalah
Ø Menyediakan tempat yang selamat bagi meluahkan perasaan
Ø Meningkatkan tahap perkembangan kognitif kanak – kanak
Ø Mendorong kanak – kanak untuk lebih aktif
Ø Membantu pembelajaran menjadi lebih konkrit
Ø Mendapat sokongan emosi
Ø Belajar untuk memahami tentang perasaan dan pemikiran mereka
Ø Belajar mengurus perhubungan
Ø Mengurangkan masalah tingkah laku
Ø Meningkatkan komunikasi
Ø Mempu menilai diri sendiri
Ø Meningkatkan keupayaan mempercayai seseorang
Ø Memberi peluang kepada kanak-kanak untuk membuat pilihan sendiri
Ø Membolehkan melahirkan masalah
Ø Menyediakan tempat yang selamat bagi meluahkan perasaan
Ø Meningkatkan tahap perkembangan kognitif kanak – kanak
Ø Mendorong kanak – kanak untuk lebih aktif
Ø Membantu pembelajaran menjadi lebih konkrit
Ø Mendapat sokongan emosi
Ø Belajar untuk memahami tentang perasaan dan pemikiran mereka
Ø Belajar mengurus perhubungan
Perbezaan terapi main dengan bermain ialah terapi
main :
Ø Mempunyai objektif yang ditetapkan
Ø Mempunyai perancangan awal
Ø Mempunyai kawalan spesifik
Ø Menggunakan alatan tertentu untuk mencapai objektif
Ø Mengikut masa yang telah ditetapkanTerapi alternatif
Ø Mempunyai objektif yang ditetapkan
Ø Mempunyai perancangan awal
Ø Mempunyai kawalan spesifik
Ø Menggunakan alatan tertentu untuk mencapai objektif
Ø Mengikut masa yang telah ditetapkanTerapi alternatif
Pelaksanaan aktiviti terapi main
i) Bilik terapi
Kelengkapan bilik terapi bergantung kepada
kesesuaian dan keperluan murid-murid pendidikan khas. Bilik terapi mestilah
mempunyai kelengkapan seperti bahan-bahan resos, alatan asas seperti rak buku,
cermin, almari dan bahan-bahan lain yang bersesuaian.
ii) Media mainan (kritirea)
Media mainan mendorong ekspresi pemikiran dan
perasaan murid khas dan merupakan satu peluang untuk menguji realiti
murid-murid. Media mainan ini membantu murid-murid istemewa dengan cara yang boleh diterima untuk
meluahkan perasaan yang tidak diingini. Salah satu ciri media mainan ialah bahan
mestilah mudah dimanipulasi oleh murid-murid.
iii) Kategori mainan
a)mainan mencirikan kehidupan sebenar
Ø set permainan pekejaan seperti polis, doktor dan tukang masak
Ø set permainan item rumah seperti seterika, kerusi dan telefon
b)mainan bercirikan luahan perasaan agresif
Ø gari
Ø penukul
Ø peralatan militari
Ø topeng
c)mainan bercirikan luahan perasaan kreatif
Ø crayon
Ø playdoh
Ø kad
Ø boneka bekas air
Masalah pelaksanaan terapi main
i). Guru
Ø kurang kepakaran
Øtidak mempunyai masa ynag mencukupi untuk menjalankan sesi terapi
Ø kurang kerjasama dan perhatian murid
Ø kurang kepakaran
Øtidak mempunyai masa ynag mencukupi untuk menjalankan sesi terapi
Ø kurang kerjasama dan perhatian murid
ii). Murid
Ø perbezaan individu
Ø ganguan emosi dan tingkah laku
Ø masalah kesihatan
Ø kerencatan mental murid
Ø perbezaan individu
Ø ganguan emosi dan tingkah laku
Ø masalah kesihatan
Ø kerencatan mental murid
iii). Ibubapa
Ø sikap ibubapa ynag kurang kesedaran dan pendedahan keperluan terapi untuk anak yang mengalami masalah pembelajaran.
Ø taraf ekonomi keluarga
Ø sikap ibubapa ynag kurang kesedaran dan pendedahan keperluan terapi untuk anak yang mengalami masalah pembelajaran.
Ø taraf ekonomi keluarga
Cadangan penambahbaikan.
- Mengadakan lawatan ke pusat-pusat terapi yang mempunyai kelengkapan yang cukup.
- Sokongan dan pengorbanan dari ibi bapa untuk anak-anak mereka
- Seminar atau kursus disediakan untuk guru akar pengetahuan dan kepakaran semakin meningkat terutamanya untuk kaedah pelaksanaan terapimain kepada murid.
- Guru merancang aktiviti yang menarik dan merangsang minda murid khas
- Guru hendaklah memastikan peraturan permainan tidak memerlukan pemikiran minda yang tinggi.
No comments:
Post a Comment