Pemilihan program rekreasi renang / hidroterapi bagi murid-murid Program
Pendidikan Khas adalah bagi memberi peluang kepada murid-murid bermasalah
pembelajaran menjalani aktiviti dan program yang sama seperti murid-murid
normal yang lain. Program yang dirancang biasanya merupakan program awalan atau
permulaan renang. Murid diajar berenang dan bermain air di dalam kolam yang
cetek. Kawasan yang paling dalam di kolam tersebut berukuran 1 meter.
Terapi hidro di lihat sesuai untuk perkembangan fizikal kerana kombinasi
pergerakan motor kasar dan halus serta mental murid dapat dirangsang secara
serentak. Pergerakan dalam air didapati lebih mudah dan bebas serta tidak
dibebani oleh keperluan alatan sokongan selain daya apungan air sahaja.
Rangsangan air yang secara semulajadi dapat membantu murid tenang walaupun
pada permulaannya sesetengah murid akan berasa takut untuk masuk ke dalam air.
Perkara ini dapat diatasi dengan membawa murid ke kawasan cetek sebelum
berpindah ke kawasan yang lebih dalam. Secara tidak langsung ianya telah melatih
membina keyakinan diri murid-murid "water confidence". Melalui terapi
seumpama ini, ianya dapat memantapkan perkembangan fizikal dengan
aktiviti-aktivi seperti regangan seterusnya melembutkan sendi dan meningkatkan
daya ketahanan jantung dan otot-otot rangka.
Kepentingan hidroterapi
Hidroterapi merupakan suatu
bidang yang agak
luas bertujuan untuk mengembalikan,
memelihara dan memulih keadaan emosi, fizikal, psikologi dan spiritual
kepada keadaan yang lebih baik atau normal.
Antara kepentingan hidroterapi ini ialah:
- Menghilangkan tekanan.
- Keupayaan berkomunikasi.
- Simulasi sistem otak.
- Bina keyakinan diri.
- Kreativiti.
- Kawalan diri.
- Latihan ‘Social skill’.
- Merangsang pertuturan.
- Melatih sikap bekerjasama.
- Meningkatkan kesabaran.
- Pengamatan.
- Latihan koordinasi badan dan anggota badan yang lain.
- Latihan daya kepimpinan.
- Manipulasi tangan dan jari-jemari.
- Daya konsentrasi.
- Pembentukan ‘body image’.
- Peningkatan ‘self-esteem.
Panduan keselamatan
Sebelum menjayakan aktiviti renang untuk murid-murid berkeperluan khas ini,
faktor yang paling penting dan perlu diambil kira adalah faktor
keselamatan. Kita melihat faktor keselamatan ini dalam
sudut ketidakupayaan fizikal dan tahap ketidakupayaan intelektual murid-murid
tersebut.
i). Ketidakupayaan fizikal
Guru hendaklah berada di dalam air dan bersedia untuk menerima murid ke
dalam kolam. Semasa berada di dalam air hendaklah dalam kedudukan berdiri
dengan kaki terbuka dan kepala berada di atas paras air. Gunakan bahagian atas
badan untuk mengawal imbangan dan sentiasa apungkan badan. Elakkan daripada
menunjukkan perasaan bimbang kepada murid sewaktu berada di dalam air kerana
ini boleh menyebabkan mereka menjadi bimbang dan takut. Guru perlu
sentiasa bercakap dan memberi galakkan kepada murid semasa mereka hendak
masuk ke dalam air. ‘Eye
Contact’ boleh membantu membina keyakinan murid. Latihan hendaklah
dimulakan dengan memasuki kawasan sudut kolam yang cetek.
ii). Ketidakupayaan Intelektual
Ketidakupayaan intelek juga dialami di mana tahap tumpuan yang singkat
menyebabkan maklumat yang diberi tidak dapat disimpan dengan sempurna. Oleh
itu, penjelasan guru perlulah ringkas dan tepat. Terdapat murid berkeperluan
khas yang kurang persepsi kemahiran motor dan persepsi mengenai jarak atau
kedalaman kolam renang. Maka persepsi yang tepat dan betul perlu disampaikan
kepada mereka. Harus diingat bahawa murid-murid berkeperluan khas tidak
mempunyai pencapaian kemahiran yang sama, namun pada satu keadaan atau ketika
mereka mungkin boleh menguasainya.
Jenis-jenis
kolam hidroterapi
Peralatan hidroterapi
No comments:
Post a Comment