Pergerakan kreatif ialah intepretasi idea, perasaan serta tanggapan deria
yang dilahirkan secara simbolik melalui pergerakan. Unsur pergerakan iaitu
tubuh badan, ruang, masa dan daya memudahkan individu berkomunikasi di samping
meningkatkan potensi seperti ritma, kreativiti, kebebasan, dan pengucapan
melalui pergerakan.
Aspek
pergerakan kreatif
i) Pergerakan lokomotor
Pergerakan lokomotor ialah pergerakan yang menyebabkan keseluruhan badan
berubah dari satu tempat ke satu tempat yang lain.
Contoh pergerakan lokomotor ialah:
- berjalan
- melompat
- merangkak
ii) Pergerakan bukan lokomotor
Pergerakan bukan lokomotor ialah pergerakan yang tidak mengubah kedudukan
atau juga disebut sebagai pergerakan dalam keadaan statik.
Contoh pergerakan bukan lokomotor ialah:
- berlari
setempat
- melompat
setempat
- imbangan
bangau
iii) Pergerakan manipulasi alatan
Pergerakan manipulasi alatan ialah aktiviti yang mana alatan digunakan
untuk membentuk pergerakan. Kemahirna ini memerlukan penggunaan anggota badan
untuk mengawal dan mengawasi sesuatu objek.
Contoh pergerakan manipulasi alatan ialah:
- melantun
bola ambil berjalan
- memusingkan
gelung dengan tangan
- skipping
sambil berjalan
Tema pergerakan
- Pergerakan
kreatif mempunyai enam belas tema sebagai panduan dalam pengajaran dan
pembelajaran murid pendidikan khas masalah pembelajaran iaitu:
Tema 1 : Kesedaran tubuh badan
Tema 2 : Kesedaran rintangan kepada beban dan masa
Tema 3 : Kesedaran ruang
Tema 4 : Aliran beban badan dalam ruang dan masa
Tema 5 : Penyesuaian terhadap kawan.
Tema 6 : Penggunaan tubuh badan sebagai alat.
Tema 7 : Lapan lakuan daya asas
Tema 8 : Ritma-ritma berkaitan dengan pekerjaan.
Tema 9 : Bentuk-bentuk pergerakan.
Tema 10 : Gabungan lakuan daya asas.
Tema 11 : Orientasi ruang
Tema 12 : Guna tubuh badan untuk menekan bentuk dan daya dalam pergerakan.
Tema 13 : Penaikan dari lantai.
Tema 14 : Kesedaran berkumpulan.
Tema 15 : Formasi pergerakan dalam kumpulan.
Tema 16 : Kualiti-kualiti ekspresif dalam pergerakan.
Kepentingan terapi pergerakan kreatif
- Membantu
murid pendidikan khas untuk meningkatkan perkembangan
menyeluruh mereka.
- Memberi
tumpuan kepada penggunaan sepenuhnya pancaindera yang memberi peluang
kepada murid khas untuk meneroka persekitarannya secara semulajadi
- Melalui
pengalaman kinestatik yang diperolehi, murid khas akan memperolehi
pengalaman dan pembelajaran yang lebih menyeronokkan.
Aktiviti yang boleh dilakukan dalam terapi pergerakan khas.
1. Gimrama
2. Tarian
moden
3. Tarian
tradisional
4. Pergerakan
berkumpulan dan berpasangan
5. Tiru
gaya haiwan atau tumbuhan bergerak
Hello how are you. Im under the water.....please help me
ReplyDeleteYg diatas gw tolol
ReplyDeleteUnknown diam lah wehhh
ReplyDeleteUnknown diam lah wehhh
ReplyDelete