Snoezelen atau 'controlled multisensory stimulation' adalah terapi
stimulasi multisensori yang digunakan sebagai terapi untuk murid pendidikan
khas. Terapi ini dirancang khas untuk memberi rangsangan pada pelbagai pancaindera
dengan menggunakan kesan lampu, warna, suara, muzik dan bau.
Ruang terapi snoezelen menyediakan suasana yang menyenangkan dan
menenangkan kepada murid pendidikan khas masalah pembelajaran. Antara aktiviti
yang boleh dilaksanakan oleh guru dalam terapi snoezelen ialah:
Ø berbaring, bermain dan memeluk
bantal
Ø menikmati berayun di kursi
gantung
Ø mendengar muzik lembut sambil
berkhayal
Ø membuat suara-suara lucu
dengan alat khusus yang disediakan
Ø bermain dengan tangga atau cermin
Ø memperhatikan pola lampu
warna-warni dan berkelap-kelip
Ømemperhatikan
gelembung-gelembung warna bergerak-gerak di dalam tabung gelembung.
Ø menyelam di dalam kolam mandi
bola
Tujuan terapi Snoezelen.
Ø Pergerakan motor kasar dan
halus
Ø Kognitif dan konsep asas
Ø Psikososial
Ø Kemhiran hidup dan vokasional
Masalah Pelaksanaan
Ø Kos kewangan yang tinggi
Ø Kesukaran untuk mendapatkan
peralatan
Ø Kepakaran yang terhad
Ø Penyelenggaraan yang berjadual
Ø Memerlukan kawasan yang besar
dan luas
Ø Memerlukan kerjasama
sepenuhnya daripada ibubapa, guru dan murid
Ø Tidak dapat diaplikasikan di
rumah
Cadangan penambahbaikan
Ø Sokongan dan kerjasama ibubapa
dan pelbagai disiplin
Ø Mematuhi rutin dan jadual
secara tetap
Ø Mendapatkan bantuan kewangan
yang secukupnya
Ø Mempelajari kepakaran daripada
pakar-pakar yang berkaitan
Ø Susun atur bilik ynag kondusif
No comments:
Post a Comment