Aktiviti renang merupakan salah satu terapi hidro yang boleh diaplikasikan
kepada murid pendidikan khas. Sebaik sahaja terdengar perkataan ‘AIR’, perkara paling utama yang perlu
difikirkan oleh guru pendidikan khas ialah KESELAMATAN
murid-murid pendidikan khas. Guru bertanggungjawab 100% keatas keselamatan
murid sepanjang aktiviti renang dijalankan kerana seperti yang kita sedia
maklum, murid khas ini masih ada yang tidak tahu mengurus keperluan asas mereka
apatalah lagi keselamatan semasa berada dalam air. Bukan itu sahaja, faktor
fizikal murid seperti spina bfida dan cereberal palsy menghadkan pergerakan
mereka dalam air.
Bagi meluaskan lagi pengetahuan guru pelatih pendidikan khas unit K15 dan
K16 berkaitan tentang terapi ini, satu amali terapi hidro telah dijalankan di kolam
renang Majlis Bandaraya Ipoh. Guru pelatih telah didedahkan tentang
keselamatan, ansur maju pengajaran renang dan aplikasi permainan dalam kolam
renang. Renang ini sebenarnya membantu murid untuk meningkatkan kemahiran motor
kasar dan lebih yakin semasa berada dalam air. Murid juga boleh mengurangkan
tekanan semasa berenang.
Riang ria chegu pendidikan khas =)
ceria itu sentiasa ada...oh yeahhh :)
bersuka ria bersama sahabat-sahabat menjalani amali :)
No comments:
Post a Comment