Terapi muzik dan nyanyian adalah 1 profesion kesihatan
bersekutu dan salah satu terapi ekspresif yang terdiri daripada proses
interpersonal di mana ahli terapi muzik terlatih menggunakan muzik bagi
memulihkan dari aspek fizikal, emosi, mental, sosial, estetik, dan rohani untuk
membantu memperbaiki atau mengekalkan kesihatan. Dengan terapi muzik juga dapat
meningkatkan kesihatan dari segi kognitif, kemahiran motor, pembangunan emosi
dan afektif, tingkah laku dan kemahiran sosial dan kualiti hidup.
Terapi muzik adalah berkesan untuk meningkatkan atau
menyediakan suasana yang lebih tenang. Selain itu, terapi muzik juga melegakan
keresahan, kemurungan dan meringankan stress. Terapi muzik membantu murid
pendidikan khas yang mempunyai masalah berkaitan emosi untuk meneroka
serta menyelami perasaan mereka sendiri. Melalui cara ini mereka dapat
melakukan perubahan yang positif terhadap tingkah laku. Selain itu, murid
juga dapat mempraktikkan penyelesaian masalah yang secara tidak langsung
merungkaikan dan menyelesaikan konflik mereka.
Rawatan terapi muzik dapat memperkukuhkan kemahiran
berkomunikasi dan juga kemahiran koordinasi fizikal. Fungsi mental dan fizikal
juga dapat dipertingkatkan dan diperbaiki apabila terapi ini digunakan kepada
murid khas.
Nyayian lagu kanak-kanak boleh melibatkan pergerakan
anggota badan, nyayian bertema, nyayian tanpa muzik, nyanyian dengan iringan
muzik. Unsur lagu nyayian kanak-kanak adalah mudah difahami, tradisional,
jenaka dan berpendidikan.
Kebaikan
terapi muzik dan nyanyian kepada murid bermasalah pembelajaran
Ø Meningkatkan kemahiran kawalan tingkah-laku.
Ø Meningkatkan kemahiran penglihatan dan pendengaran.
Ø Meningkatkan kemahiran akedemik
Ø Meningkatkan kemahiran berkomunikasi.
Ø Meningkatkan kemahiran bermuzik.
Ø Meningkatkan kemahiran berseronok.
Kekurangan
terapi muzik
Terapi
muzik yang berkesan membolehkan murid khas yang mempunyai masalah atau tekanan
berjaya keluar dari kongkongan yang datang dari dirinya sendiri, orang lain
atau persekitaran. Terapi muzik yang digunakan dalam sesi pengajaran dan
pembelajaran memainkan peranan yang penting dalam membantu murid meredakan
keadaan yang mereka alami.
Walaubagaimana pun, terdapat kekurangan dalam terapi
muzik dan nyanyian ini iaitu perbezaan individu murid yang mempunyai cita rasa
muzik yang berbeza. Contohnya dalam satu kelas, terdapat murid menyukai irama
dan melodi yang lembut dan ada yang menyukai muzik lantang. Perkara ini sedikit
sebanyak menggangu proses pengajaran dan pembelajaran dalam kelas dan
berkemungkinan besar objektif tidak pengajaran tidak akan tercapai.
Terapi muzik
juga tidak dapat menolong murid sepenuhnya menghilangkan tekanan yang mereka
hadapi di mana terapi muzik ini hanya tertumpu dan berfokus kepada sesetengah
tekanan. Walaupun terapi muzik lebih tertumpu kepada masalah yang ringan atau
berat namun ia tidak memberi jaminan bahawa sesi terapi yang dijalankan akan
menyelesaikan masalah dan tekanan yang dihadapi oleh murid.
amat membantu...terima kasih
ReplyDeleteyup its true amat membantu
Delete